Akülü otomobiller, içten yanmalı otomobillere kıyasla giderek daha üstün performans sağlıyor. Bu onların en büyük avantajı olabilir ama gerçek farklı. Milyonerlerin gözünde elektrikli araba henüz tercih edilecek durumda değil.
Ancak otomotiv sektörü çok değişti. Geçtiğimiz on yılın ortasında ve bu on yılın başında herkes, 2030 yılına kadar pazarın tamamen elektrikleneceğini varsayıyordu. Pek çok marka iddialı lansman planlarını sundu ancak her biri gerçeklik duvarına çarptı. Elektrikli otomobillerin pazar payı olması gerekenin çok uzağında. Avrupa’da alternatif olarak e-yakıtlar değerlendirilirken, bu yıl içerisinde emisyonların aşamalı olarak azaltılması planlanıyor.
Sürücüler, araba satın alırken birçok seçenekleri var : Hibritler, elektrikliler, plug-in hibritler, mikro hibritler… Bunlar zenginler için pek de önemli olmayan günlük terimlerdir. Onların böyle sorunları yok ve rakamların da gösterdiği gibi elektrikli otomobillere pek ilgi duymuyorlar.
Lamborghini ve Ferrari gibi şirketler sürekli satış rekorları kırarken, birçok diğer marka elektrikli otomobil stratejisini geri çekmeyi düşünüyor. En dikkat çeken örnek ise “süper otomobil katili” olarak da adlandırılan Porsche Taycan. Başlangıçta başarılı oldu ama bugün satılması zorlaşıyor.
Zenginler ayrıcalık arıyor, elektrikli arabalar bunu sağlayamıyor. Rimac Automobili CEO’su Mate Rimac bunu birkaç kez açıkça dile getirdi.
“Nevera’yı geliştirmeye başladığımızda elektrikli arabalar cazipti. Şimdi elektromobilite yaygınlaştı ve hiper otomobil alıcıları kendilerini pazarın geri kalanından farklılaştırmak istiyor.”
Rimac Nevera şu anda dünyanın en radikal elektrikli otomobili. Yaklaşık 2.000 beygir gücüyle neredeyse her hız rekorunu kırıyordu. Aldatmanın maliyeti iki milyon avro ve zenginler için bir mıknatıs olmalı. Ama durum böyle değil.
Sadece 150 adet Rimac Never üretilecekti. Geçtiğimiz yılın ortalarına kadar sadece 50 adet satılmıştı. Mate, bir sonraki arabasının yüzde 100 elektrikli olmayacağını kendisi itiraf etti. Yüksek performanslı plug-in hibritler veya benzinli motorun performansı kontrol etmeye devam ettiği hibritler gibi alternatif elektriklendirme sistemlerine yönelecek.
İşte yeni Bugatti tam da böyle bir otomobil. Efsanevi Chiron’un halefi olan Tourbillon, hibrit sistem yardımıyla güçlü bir 16 silindirli motorla sunuluyor. Rimac’ın aksine Bugatti ürettiği her aracı satıyor, oysa her bir birim fiyatı bir Nevera’nın iki katı olabiliyor.
ZENGİNLER ELEKTRİKLİ ARABAYI AYRICALIKLI OLARAK GÖRMÜYOR
Uygun fiyatlı cep telefonu üreticilerinin, 1.200 beygir gücünden daha fazla güce sahip bir elektrikli otomobil olan Xiaomi SU7’yi bir gecede üretip başarıya ulaşabildiği bir dünyada yaşıyoruz. Güç artık ünlü markalarla eşanlamlı değil ama bu yeni gerçeklik zenginleri eskisi kadar ilgilendirmiyor.
İçten yanmalı motorlu spor otomobillerin satışları artmaya devam ediyor. Müzayedelerde ve ikinci el satışlarda araç fiyatları sürekli artıyor, henüz bir tavan görünmüyor. Milyonerler, benzinin ortadan kalkmadığının, aksine her zamankinden daha canlı olduğunun açık bir işareti olarak termal SUS arabalarını stokluyorlar.